Vuonna 1949 syntyneen Hartwall Jaffan historia on värikäs. Tai ainakin keltainen, punainen ja vihreä. Tervetuloa tutustumaan.
Aloita skrollaamalla
Pyyhkäise oikealle
Hartwal Jaffan viralliseksi syntymäpäiväksi on määritelty 14.4.1949. Silloin appelsiinit olivat Suomessa vielä harvinaista herkkua. Ei siis ihme, että raikas appelsiinilimonadi oli pian jokaisen huulilla.
1950-luvulla maailmaan syntyi uusi ilmiö: nuorisokulttuuri. Suomessakin pop- ja rockmusiikin villitsemä nuoriso kaipasi jotain uutta. Tätä janoa sammuttamaan Hartwall lanseerasi vuonna 1955 punaisen Jaffan.
Jaffa ei olisi Jaffa ilman legendaarista taidegraafikkoa Erik Bruunia. Bruun piirsi 1950- ja 60-luvuilla Jaffalle sarjan mainosjulisteita, jotka kuuluvat edelleen rakastetuimpiin taidegrafiikoihin. Niistä esimerkkinä tämä Palmu-juliste, joka on taiteilijan henkilökohtainen suosikki.
1960-luvulla julkimot ilmestyivät Jaffan mainontaan.
1980-luvulla tulivat light-juomat, kuten myös Fast Food, olkatoppaukset, neon-värit ja autopuhelimet.
Jaffan Light-tuotteiden ensimmäisiä omaksujia olivat nuoret naiset.
”Tulikärpäset” kuuluu eittämättä Jaffan hauskimpiin mainoselokuviin. Filmi niitti mainetta ja kunniaa niin Suomessa kuin maailmallakin. Vuosi oli 2002.
Jaffa sai uuden visuaalisen ilmeen vuonna 2012. Kuvituksen tyyli ammentaa legendaarisen Erik Bruunin perinteestä.
Jaffan rakastetut hedelmähahmot putkahtivat maailmaan vuonna 2014.